Rilska jezera – Bugarska

Već godinama slušamo o lepotama Rilskih jezera.  Ovog juna se ukazala prilika da tamo provedem nedelju dana. I zaista smo bili oduševljeni! Prelepi vidici, mnoštvo jezera na sve strane, lepo obeležene staze – treba samo malo kondicije i dobre volje.

Put je sve bolji, ali tradicionalno smo krenuli spavaćim kolima do Sofije. Kraća vožnja minibusom i pola sata žičarom, odvode nas na 2100m , do našeg planinarskog doma – Rilska Jezera.

Dom

Pogled na dom Rilski Ezera iz pravca ka Ribnom i Donjem jezeru.

Ispred doma – poljanče i u blizini manji ski lift – ništa posebno. Ali sa druge strane je terasa sa lepim pogledom na venac rilskih vrhova. Ispod terase vezana dva ogromna psa, slični šarplanincu ali kasnije smo videli da ih puštaju svaki dan i da su vrlo mazni i umiljati.

Kad smo stigli bili smo skoro jedini gosti ali u subotu je žičara bila puna, mnogo ljudi je došlo na vikedn ili samo u šetnju. Krajem juna je tamo najlepše: livade su zelene, ima cveća, potoci su puni vode a padine su prosarane krpama snega. Bilo nam je lepo vreme, ali u subotu uveče je padao grad a u nedelju 3o-og je ceo dan pljuštala kiša. Samo 200m višlje palo je preko 10 cm novog snega.

Stazica pored jezera Bubreg. Crvenoje oznaceno kuda se ide do gornjeg jezera - Suza

Stazica pored jezera Bubreg. Crvenoje oznaceno kuda se ide do gornjeg jezera – Suza

Ne bih se menjala sa izletnicima koji su morali po tom kijametu da se vraćaju dole.

Od doma se može krenuti u šetnju u tri glavna pravca: pravo uzbrdo ka jezeru Bubreg, levo ka domu Sedam jezera i Ribnom jezeru  ili nazad nizbrdo kroz šumu  ka domu Skakavica.

Korisno je naviti planinarsku kartu Rile predolaska. Sve staze su markirane bojama.

Pravac1

Jezero Suza

Jezero Okoto

Od doma krećemo strmo uzbrdo kamenitom stazom.  Polako postaje sve blaža a kamenja sve manje. Posle oko pola sata hoda već se otvaraju lepi vidici sa leve strane. Vidimo veliko Donje jezero a iznad njega Ribno i drugi dom . Ispred nas i levo na horizontu je venac rilskih vrhova.  Levo se odvaja uža stazica koja se ubrzo spaja sa glavnom ali je bliže ivici i ima lepši pogled.

Okoto

Sad smo na livadi koja se spušta na sledeću veliku zelenu površ (slika ispod naslova). Imam želju da skinem cipele i hodam bosa jer je trava kratka i gusta kao tepih.  Levo od puta su od belog kamena nacrtani veliki koncentricni krugovi. Tu se u avgustu skupljaju članovi Belog Bratstva iz celog sveta. Vikendom je ovde puno naroda jer je to glavni put ka centralnom masivu.

Desno se odvaja puteljak koji ide direktno na obalu velikog Bubreg jezera. Na drugoj obali jezera su stene na kojima svo za trenutak videli divokozu a sa naše strane su travnate plaže koje mame da se malo sedne i uživa u pogledu na veliku mirnu vodu. Na slici je crveno oznaceno kako staza odavde vodi ka jezeru Suza.

Smeštaj

Najbolji smeštaj je u domu Rilski Ezera do koga se dolazi žičarom. On je renoviran tako da je u rangu skromnog hotela. Ima nekoliko višekrevetnih soba sa po 10ak ili više kreveta ali i veći broj dvokrevetnih soba sa i bez kupatila. Cene se kreću od 8 do 20 evra po osobi za noc sa doruckom. Ima udoban dnevni boravak sa kaminom, bar u kome se mogu kupiti i slatkiši, restoran sa samoposluživanjem, lepu terasu i posebno kuhinju u kojoj gosti mogu sami spremiti hranu.

Jezero Suza

Nastavljamo pravo ili obalom jezera do njegove otoke, potočića  koga lako preskočimo. Ovde počinje strmi uspon kamenitom stazom. Na pola puta do jezera Oko je lep izvor.  Posle izvora prekazimo preko potoka koji ističe iz jezera. Sada je prelaz bio preko snežnika. Oko je možda najlepše jezero ovde.  Sada su po njemu plovile sante leda.  Od njega, kamenita staza vodi pravo uzbrdo u cik cak , oko 20 minuta do sledećeg jezera.

Zapravo , prvo izlazimo na uzvišenje, mali vrh sa koga se pruža lep pogled na tri strane.

Na jugu je jezero po imenu Suza. Od doma dovde nam je trebalo oko 2 sata hoda.

Prevoj Razdela

Prelazimo malu otoku i nastavljamo sada vrlo blagi uspon po zemljanoj a kasnije travnatoj stazi do prevoja i raskrsnice puteva – Razdela.   Pre dva dana je ovde napadalo oko 10 cm novog snega.

Pogled sa Vrha Vazov u pravcu Maljovice

Sa vrha Vazov

Desno dole vidimo dom Ivan Vazov u dolini, pravo je staza ka vrhu Maljovica, levo se možemo drugim putem vratiti nazad. Nastavljamo pravo, još oko 20 minuta do vrha Vazov. Idemo po blagoj livadi ali na kraju kod kamene piramide odjednom puca prelep pogled.

Pravac2

Prema domu Sedam Jezera

Kreće se ispod doma, preko potocica od stuba sa tablama. Kamenita staza nas vodi uzbrdo izmedju kleka. Posle petnaestak minuta nagradjeni smo sirokim vidicima. Dole levo je veliko Donje jezero. Pravo ispred nas je Ribno jezero i pored njega kuca Sedam jezera. Krećemo blago nizbrdo. U ovo doba godine se tope lednici pa se voda razliva preko trave, prelazimo sitne potocice i posle oko pola sata vidimo moćan slap sa desne strane i veliki potok. Kazu da je kasnije tokom leta mnogo manji i nije toliko interesantan.  Nema mosta, pa treba naci pogodno mesto da se predje reka. Stazica vodi uzbrdo i ulevo do doma. On je mnogo manji i skromniji.

Slap_iz_jezera_Trolist

Na putu ka Ribnom jezeru nailazimo na slap iz jezera Trolist.

Odavde je nasa grupa isla na uspon na Hajdutu, vrh ne tako visok ali markantan i interesantan za uspon.

Moze se ici i nemarkiranom stazom desno pored slapa pa  uz reku i uz jezero Trolist, zatim uzbrdo do

jezera Blizanci. Ovde nailazimo na stazu koja desno ide ka Bubregu

Jezero Blizanci

Pravac 3.

Ovo necemo detaljnije opisivati, staze vode nizbrdo do doma Skakavica i istoimenog slapa. Ovu setnju smo izabrali kada su oblaci bili nisko i pokrili gornje vrhove.

Kako doći

Najlakše je ići kolima. Posle granice kod Dimitrovgrada čeka nas dobar širok put. Za manje od jedan sat dolazimo do nove obilaznice oko Sofije. Autoput vodi do Dupnice, tu skrećemo levo za Saparevu banju. Odatle desno ide asfaltni put uzbrdo u planinu, slediti znak za Paničište , oko pola sata vožnje do žičare. Kola ostavimo na parkingu. Momci na žičari če vam veliki ranac ili torbu ubaciti na sedište do vas i gore je skinuti. Od žičare do hotela nema više od 100m. Cena je oko 5-6 evra u jednom pravcu, radi od 9 do 17  osim ponedeljkom.

Nacionalni park

Vodopad Skakavica

Celo ovo podrucje je nacionalni park sa strogin rezimom. Svuda su table koje kazu da je strogo zabranjeno branje cveća pa čak i kretanje van markiranih staza.

Kuća 7 jezera i Ribno jezero

Ka Skakavici

Ostali clanci sa slicnim temama: