Vikend izlet na Rudniku

Rudnik Šumska Kuća

Motel Srbijašume (Šumska kuća)

Na prvi pogled mesto Rudnik ne deluje naročito privlačno. Centar čini raskrsnica na putu od Gornjeg Milanovca ka Topoli, nadmorska visina oko 600m. Hotel Neda (sada Krarljica), pošta, samoposluga, spomenik ratnicima iz 1918e.

Na drugi pogled primećujemo lepe vidike, zelena brda, šume prošarane ponekom livadom, samo poneki crveni krov.

Staze zdravlja

Na treći pogled vidimo tablu sakrivenu iza drveta na parkingu hotela Neda. Iscrtane su brojne staze koje u svim pravcima šaraju obronke Rudnika ali dolaze i do vrhova Mali, Srednji i Veliki Šturac, svi preko 1100m. Projekat tih staza je sjajno zamišljen ali nažalost nije dobro održavan. Označena su izletišta, vidikovci, mesta za kampovanje. Na nekim od izletišta još stoje drvene klupe, markacije za staze uglavnom više ne postoje osim po nekog putokaza. Plan je bio da Rudnik bude raj za izletnike.

Planinarski dom

Ostrovica iz planinarske kuće

Pogled na Ostrovicu iz planinarske kuće

Iznad hotela, na 678m je planinarski dom čiji je vlasnik planinarsko društvo PTT.  Odatle ima planinarska markacija za Mali i veliki Šturac. Iz doma se lepo vidi Ostrvica, nekad vulkanska kupa, sada interesantna stena za penjanje, nedavno obezbedjena klinovima.

Novo: 2021-godine: izmedju doma i hotela se grade otvoreeni bazeni i nekoliko pratecih objekata.

Po Rudniku idu brojni šumski putevi. Ovde velike vrućine nisu problem jer svi ti putevi su u dubokoj hladovini. Mnogi potočići i izvori unose dodatnu svežinu. Oni se često ne vide ali se čuju i isećaju po prijatnoj svežini.

Ti putevi zimi mogu biti interesantni za laufanje (langlauf ili skijaško trčanje)

Brojne blage šetačke staze čine Rudnik interesantnim i za starije ljude ili za oporavak kao vazdušna banja.

Ćini se da na Rudniku još uvek ima više meštana nego turista. Jedino što u hotelu često borave grupe dece ili mladih sportista.

Kruzna tura – Gradovi.

Duzina oko 6km Visinska razlika oko 100m. Oko sat i po hoda

Rudnik, raskrsnica za Gradove i Misu

Levo za Gradove i Jasenicu a pravo gore za Misu

Od hotela Neda se kreće Lominom ulicom, pored spomenika i Česme bakaruše. Posle 400m nailazimo na tablu na kojoj piše da je levo nizbrdo za Jasenicu a pravo za Gradove. Nastavljamo pravo. Put ide kroz šumu oko 1km. Na početku nailazimo na put koji se vraća desno uzbrdo u vikend naselje. Na krivini je česma. Od te česme ide jedna interesantna stazica pravo uzbrdo, ali za sada ne idemo tuda.

Pećina pored Jasenice

Nailazimo na putokaz koji pokazuje da pravo uzbrdo nastavlja lošiji šumski put a naš širok put nastavlja levo pored još jedne česme. Vidi sliku. Sada imamo lepe vidike na okolna brda. Posle nekoliko krivina stižemo do sledeće česme i reke Jasenice. Jedan put ide pravo uzbrdo ali mi skrećemo oštro levo i nizbro niz rečicu. Pratimo je sledećih dvadesetak minuta. Pored puta žbunje, voćnjaci i livade. Vodenicu ni jednu nismo videli, treba skrenuti s puta. Malo proširenje, mostić do pećinice i tabla veća od nje . Tu su ljuljaške i klupe za odmor. Malo posle, nailazimo na raskrsnicu, idemo sada levo, nazad ka Rudniku. (Pravo bi nastavili ka Zvezdi i Javoru). Penjemo se po hladovini, prolazimo pored seoskih domaćinstava.

Centar, Misa, Viljuj, Šumska kuća, Planinarski dom, centar

Idemo prethodno opisanim putem za Gradove do raskrsnice. Putokaz Misa je okačena na drvo, nije baš očigledno ali jeste očigledno da glavni put skreće levo a sa njegove desne strane je česma sa pojilom za stoku. Raskrsnica je na slici gore.

Krećemo strmo uzbrdo, kolskim putem, prolazimo pored par domaćinstava, i posle 5 minuta put skreće levo i dalje uzbrdo. Idemo izmedju voćnjaka i livada. Sa leve strane nam ostaju apartmani Gradovi. Lepo sredjeni ali nazad do centra ima oko 2 km lošeg puta. Gradovi se naravno ne vide, to su samo temelji starog grada, u nekoj od livada. Sve je ogradjeno pa ne može da se traži.

Planinarska staza za Viljuj i Šturac,

Travnata planinarska staza za Viljuj, Šturac, Teferič i Šumsku kuću

Iznenada naš put se završava ogradom, ustvari širokom kapijom! No kad se bolje pogleda, vidi se da put nastavlja, a ograda je valjda postavljena zbog stoke. Kapiju treba proći i dobro zatvoriti. Put je sve lošiji samim tim i lepši. Opet kapija, ali ovog puta put zavija oštro desno. Trebao bi ući u neko od tih dvorišta jer pravo naprad u livadi su ostaci muslimanske bogomolje Mise. U blizini je bilo i hrišćanskih crkvi ali nisu pronadjeni vidljivi tragovi .  Put postaje travnat ali dobro vidljiv. Sa leve strane oivičen kupinama! Sl. Odjednom nailazimo na čistinu i raskrsnicu nekoliko puteva.

Vijuj

Dovde smo išli 2.5km Desno se odvaja livadica sa klupama za sedenje i divnim pogledom na Cvijicev vrh. Par metara dalje, desno staza ide kroz šumu ka vrhu Vijuj, 705 m. Uspon je vrlo kratak, nema vidika ali vredi otići. Prvi vrh, kao neko svetilište, ukrug ogromne kamene gromade a iza prava visokogorska bukova šuma. Malo dalje, drugi vrh obrastao gustom mahovinom. Ispod prvog vrha je tabla u spomenim omladincima koji su sekli šutmu za ogrev 45.

Vratimo se nazad, izadjemo na makadamski put i njime idemo desno. Posle oko 400m dolazimo do asfalta. Desno je šumska kuća sa restoran baštom u kojoj se možemo osvežiti.

Odavde ima oko jedan kilometar nešto lošijim šumskim putem do planinarskog doma a od njega se spuštamo pravo u hotel Neda.

Informacije

Do rudnika iz Beograda ima 100km dobrog puta. Može se ići do Topole, pa pored Oplenca put je označen za Rudnik i Gornji Milanovac. Do Milanovca ima 15km. Može se doći i iz Kragujevca preko Stragara.

Rudnik je u srednjem veku bio vrlo bogat kraj zahvaljujući rudnicima srebra i gvoždja. Brojni putevi su izgradjeni još u to vreme vitezova konjanika.

Najviši vrh je Veliki Šturac, sada Cvijiicev vrh, 1132m ali je bolji pogled sa Malog. Najinteresantnije za planinare je Ostrvica, vrh udaljen 6km od mesta Rudnik, visok samo ali oštra stena koju mogu da osvoje i planinari bez alpinističke opreme. Odatle je lep pogled.

Smeštaj. Osim hotela Neda, ima dosta privatnih kuća koje izdaju sobe.

Šetnja od centra, Viljuj, Teferič, Misa, Gradovi.

Dužina oko 8km. Visinska razlika oko 250m

Poželjna je dobra obuća i štap zbog nekoliko strmijih delova i kraćih prolazaka kroz žbunje.

Panorama Rudnika

Panorama Rudnika od vidikovca

Od centra krenemo ka Gradovima i posle manje od 100m odvaja se desno asfaltni put tj ulica i odmah se racva u nekoliko pravaca. Idemo najstrmijim pravcem uzbrdo, asfalt se polako gubi i zavrsava kod jedne nove kuce, tacno ispred njene garaze i nastavlja malo levo. Mi idemo pravo stazicom uz garazu uzbrdo i udesno kroz zbunje ka sumi. Posle 50ak metara stizemo do sume i staza tu nastavlja pravo i levo. Mi idemo ostro levo uzbrdo, do neuredjenog vidikovca. Levo se pogled pruza na varosicu i novu crkvu a pravo na brda i Ostrvicu.

Okrećemo ledja tom pogledu i ulazimo u sumu. Staza ide strmo uzbrdo i povremeno je oznacena žuto uokvirenim belim srcima. Posle stotinak metara nailazimo na nesto sto lici na nekadasnju trim stazu koja ide popreko otrprilike po izohipsi na 700m.  Pravo uzbrdo bi stigli do Šumske kuće s tim sto je poslednjih 50 m kroz visoko i gusto žbunje ali je putic prosecen.

Rudink_staza zdravlja

Staza zdravlja

Idemo levo kroz sumu i polako se spuštamo ka potoku. Staza je lepa i čak  ima povremeno porušenu ogradu.  Šteta što se bolje ne održava. Kod potoka je klupica za odmor. Preko puta potoka su obronci uzvisenja Vijuj obrasli lepom bukovom šumom. Staza nastavlja uz potok, na dva mesta ima poluporušeni mostić preko jedva vidljivih potočića. Na Rudniku je sveže i najtoplijih dana, upravo zbog ovih izvora i potočića kojih ima svuda.  Na kraju, stazica se sužava i kreće desno kroz žbunje ali ubrzo izlazi na širok makadamski šumski put.

Desno ima oko 400m do šumske kuće a  levo oko 100m do raskrsnice za Sturac, Gradove i Viljuj.  Idemo levo do putokaza za gradove i misu ali mi nastavljamo ovim putem koji na tom mestu blago skrece udesno.

Teferič

Rudnik, skretanje za Gradove i Misu kod Viljuja

Dolazeći od Sumske kuce desno je za Gradove a pravo je vidikovac

Kad se vratimo na naš put, posle nekoliko metara nailazimo na makadamski šumski put. Desno se ide za Šumsku kuću a levo se ide na vrh i na izvor jasenice (Teferič).

Posle oko 1km je dobro označeno skretanje za Veliki Šturac. Do  izvora ima oko 2.5km. Nažalost sada je bio presušio. To mesto odudara od pitomine rudnika. Visoke bukve, stenovite gromade, strme padine, mrak, mahovina i debeli  tepih lišća.

Vraćamo se nazad istim putem do vidikovca, tu skrećemo nizbrdo, travnatim putem koji je već opisan u suprotnom smeru, ka Misi, Gradovima i nazad u varošicu.

Pogled iz moje sobe

Tag:,   Text: Kris
Ostali clanci sa slicnim temama: